-om etthundre dager....

-er du ferdig med å løpe nå? er det flere som har spurt etter at Lillebælt Halvmarathon var gjennomløpt. Nei det er jeg altså ikke, ettersom jeg allerede er påmeldt mitt livs lengste: om 100 dager løper jeg Ultravasan, og om hundre år er allting glemt! oh yes jeg løper kortløypa, ja, for den er "bare" 45km og ikke 90 som "hovedløypa" -ha ha, ja jeg vet det er på grensen, kanskje til og med over, men er man først bitt av løpebasillen, er det igrunnen ikke noe å spekulere på, bare å melde seg på, for å få, nye mål.

SÅ LENGE MAN SYNS DET ER GØY, -eller føler at det er noe som gir mening, for det er nettopp det: å smette på seg skoa og komme seg ut, få litt frisk luft, stikke av litt fra plikter og krav i en hektisk eller slitsom hverdag. Hvile hodet, tenke kreativt, hente energi og livsglede, føle at man lever og kjenne at kroppen er i stand til å yte og henge med. Det er deilig det, sjøl om dørstokkmila innimellom kan være tung, fryktelig tung, og løpeturen i seg selv kan være slitsom og hard, så er det tungt på et helt annet vis enn negative tanker som kan slå deg fullstendig ut. Og etter en løpetur, uansett hvor lett eller hard den har vært, så er det alltid litt bedre å leve, det spiller i grunnen ikke noen rolle om turen var kort eller lang, kjapp eller treig. For psyken sin del har men faktisk så og si samme effekt av å gå eller vandre, men for å få kondisjon og utholdenhet er jo løping kanskje den type trening som gir aller best effekt. Men fra et helsegevinstståsted er vel ikke akkurat ultraløping det man skulle drive med, -he he.... Det handler egentlig om helt andre ting, nemlig å utfordre seg selv, sprenge grenser og teste ut hvor langt man er i stand til å gå. Og det er jeg fullstendig klar over at er en gave å ha, muligheten til, for det har ikke alltid vært slik, men akkurat nå, er jeg i et slikt driv, at jeg bare skal få lov til å holde på, -så får vi sjå, hvor lenge det varer... enn så lenge løper jeg på og har som mål og komme meg gjennom den aller første Ultravasan; -om ett hundre dager!

Kommentarer