SpaghettiMiddag

Spaghetti er alltid sikkerstikk i heimen vår. Det er enkelt og godt og raskt å lage. Super løpemat også, -spør du meg. Som den jegerfrue jeg er, har jeg alltid tilgang på det reneste og beste elgkjøttet, heldig der:-) Om høsten, når elgen er i hus, er små og store samlet rundt kjøkkenbordet, der hele elgen blir partert, oppdelt og bearbeidet. Fersk og fin kjøttdeig, eller karbonadedeig som det egentlig er, ettersom det kun er rent kjøtt som blir kvernet og pakket i passende porsjoner og lagt i fryseren, er supermat som enkelt gir oss raske gode middager.

Jeg har ingen kvaler med å benytte et ferdig hermetisk glass tomatsaus for isettelse i den brunede kjøttdeigen. Disse finnes i ulike prisklasser med ulike smaker, så det er bare å prøve seg frem. Det hender jeg kjører de hermetiske tomatene i en blender, slik blir det en jevn saus uten biter. Om man ønsker kan man kun benytte hermetiske tomater og selv smaksette med ønsket krydder og eventuellt grønnsaker som revet gulrot eller paprika for eksempel. Sånn sett har man jo også mulighet for å lage seg en vegetarmiddag, ved å erstatte kjøttdeig med grønnsaker.

Pasta kokes etter veiledning på pakken, og benyttes fullkorn innbiller jeg meg at det faktisk er litt sunnere. Som tilbehør serveres rå grønnsaker, gjerne en frisk salat, med eller uten dressing. Litt revet ost smaker dessuten godt og gir litt ekstra energi, for den som måtte trenge det.

Veldig enkel og God Middag, som alle kan like, med både proteiner og karbohydrater og haugevis av vitaminer. Kutter du ut osten og begrenser mengden smør eller olje under tilberedningen, vil jeg si at dette er mer enn sunn nok kvardagskost for hvermannsen. Og er man så heldig at det blir pastasaus til overs, er den kjempefin å benytte som pizzafyll til helgen.

God Appetitt!



Kommentarer