Pultost eller tja, -jeg tror da det, -kanskje?

og så, må
jeg jo bare vise frem
PULTOSTEN min

er den ikke fin?
(Han måtte nesten få seg et eget innlegg og slippe å stå sammen med disse hundredagerstrimøktene.)

-og for dere som ikke vet hva det er, så hører det hjemme i Hedmark fylke og ikke her.. Dette prosjektet er veldig spennende altså for jeg har ikke gjort det før, men enn så lenge ser det lovende ut.

Ostemasse ble laget slik:
3l melk, 5 ml osteløpe
melka, (jeg benytter helmelk) ble varmet opp til ca. kroppstemperatur, en 30-40 grader Så tilsettes løpen under visping slik at alt blir fordelt. Deretter er det bare å la den stå en halvtimes tid, kanskje bare å røre veldig forsiktig, hvis du ikke greier å la vær, for de gjør ikke jeg... (dosering og veiledning står forklart på osteløpen, så dette er veldig grei skuring, og osteløpen min er utgått på dato for et par år siden, men det gjør slett ingenting- så vet du det, -i tilfelle) Så siler man ostemassen fra mysen, som benyttes til andre ting, som vi ikke skal snakke om akkurat i dag.

Dette er ostemasse, eller hjemmelaget cottage cheese, som gjerne kan spises akkurat slik, det smaker godt faktisk, og så kan den varieres ved å tilsette urter og krydder og slikt. Men Nå skulle vi jo forsøke oss på den pultosten da, så da er det viktig at absolutt all væsken blir silt fra. Så smaksettes med ei lita ts salt og et par skjeer med karve, Osten fordeles over på et matpapirkledt brett og får stå på kjøkkenbenken å tørke et par-tre dager, mens vi rører og vender og passer på slik at det ikke mugner eller blir rått
Pultosten min, om jeg skal tørre å kalle den det, i fare for å bli arrestert av pultostpolitiet har tørket siden søndag, og er i dag hatt på et glass med lokk som ikke er helt tett og satt i kjøleskap. Aner ikke om det er korrekt og aner heller ikke hvor lenge den skal modne seg der, men jeg vil tro det har med smak og behag å gjøre og antar at de virkelige kjennerne vil ha den så gammel og skarp som mulig, mens vi ferskinger helst vil like den litt mild og blid. Om du har noe å bidra med; les: fagkunnskap i PultosØyemed så bare KOM med det! 
Ha en fortsatt bra Dag!

Kommentarer