mitt "steinalderbrød" = treningsbrød = proteinbrød = superduperbrød

Steinalderbrød eller hva man nå vil kalle det, inneholder ikke mel, men masse nøtter, frø og egg, -proteinrik kost med andre ord, og går derfor glatt innunder kategorien løpemat, eller muskelbyggemat for den som foretrekker det. Brødet er særdeles enkelt å lage og smaker fantastisk godt, samtidig som det metter bra. Som seg hør og bør tar jeg det jeg har i skapet og fyller på i en bakebolle og rører rundt før "smeten" (-elsker slike svenske ord) helles i ei smurt eller bakepapirkledt brødform, eller ei silikonform, som jeg er så heldig å ha, og steker da ved 160/180 grader i 50 minutter.

Superbrødet blir da, fantastisk godt og bra. Nøttene må gjerne grovhakkes, men det er ikke nødvendig. Når brødet er ferdig stekt pakkes det inn i et kjøkkenhåndkle og får avkjøle seg litt, før det får en brødpose rundt og oppbevares i kjøleskap.


Oppskriften som gir ett brød er som følger:

2 dl Pecannøtter
1 dl Mandler
1 dl Solsikkekjerner
1 dl Gresskarfrø
1 dl Linfrø
1 dl Sesamfrø
1/2 dl Chiafrø

5-6 egg
200 g Cottage Cheese
1/2 ts Himalayasalt
1 ts Bakepulver


Tilsammen 3 dl nøtter og 4-5 dl frø, som kan varieres utifra hva man liker og. Hvis jeg benytter ett helt beger norsk Cottage Cheese (330g) pleier jeg å bruke 5 egg, her har jeg brukt litt mindre hytteost og erstattet med ett ekstra egg. Bakepulveret kan utelates og vanlig salt er selvfølgelig helt ok. Urtesalt kan også være fint å bruke som alternativ for å få en smule smaksvariasjon. Denne røra er ganske løs, men brødet blir veldig fint og smaker fantastisk godt. Ønsker man å spare litt på kaloriene erstattes noe av nøttene med havregryn og kli. Smaken kan også varieres ved å blande inn noen rosiner eller litt tørket frukt eller bær. Det er bare å prøve seg frem til du finner din favoritt.

God Appetitt!








Kommentarer