Hvorfor skal vi gi julegaver til den som har alt?

Har du begynt å ståke til Jul?
Stresser du med å anskaffe julegaver og spekulerer deg grønn og blå, 
på hva du skal gi til den som allerede har alt? 

For Julegaver hører jo med, ingen jul uten det!!!
Bilde lånt hos Grønn Hverdag
Eller er det lov å begynne å tenke litt annerledes?
I et land der mange, ja faktisk de aller fleste av oss, har mer enn nok, av tinger og tanger som hoper seg opp i krinker, kroker skap og kott.

Det mangler ikke på tips om hva vi kan gi og utallige er de, som forsøker å selge oss: JULEGAVEN TIL DEN SOM HAR ALT! Ja Ha, -skal jeg virkelig bruke haugevis av penger som jeg egentlig kanskje ikke har, på gaver til den som allerede har alt?

Det kjennes unektelig litt merkelig.
Tida har endra seg drastisk siden jeg selv var barn. Da var det slett ikke uvanlig at man fikk nyttige julegaver som man faktisk trengte, og  på dem måtte vi vente. Vente på nye ski f.eks. Og dermed var vel gleden også ekstra stor, hvis man hadde slitt ei stund med gamleskia først.

Jeg vet at jeg ikke er alene om å ha slike tanker, og takk og lov for det! Men, likevel er det uhorvelig vanskelig å hoppe av karusellen, stoppe opp og kjenne etter, hva slags jul vil jeg ha, hvilke verdier skal vi ta med oss videre? Hvordan kan vi bidra til å skape gode meningsfulle juletradisjoner i ei ny tid?

Kanskje vi kan gi litt av oss selv i stedet?

For det er koselig å få gaver, det gjør godt å få oppmerksomhet, det er oppbyggende å få bekreftelse på at noen tenker på oss og vil oss vel. Det er også fantastisk godt å kunne gi. Føle at man bidrar til, at en annen blir glad. Det er FAKTISK den største glede man kan ha, uansett hvor klisjeaktig det høres ut. Og det trenger ikke koste fysiske konkrete penger, men det tar faktisk tid. Det tar tid å gi omsorg, det tar tid å bry seg, det gjør seg ikke selv uten at vi ofrer noe, og tid er penger så hvordan i allverden skal vi komme oss utav, denne materielle karusellen?

Vi må kanskje dra lasset litt sammen, og være villige til å ofre og gi, ikke bare penger og tid, men kanskje det viktigste av alt er å senke hele vår materielle levestandard, men hvem er det som vil det?

Leve litt enklere
Kvitte oss med det vi ikke trenger
La være å unne oss det vi har lyst på


-sa hun som unnet seg en julerød kjole i går....

Kommentarer

Allerede på overskriften sa jeg meg enig. Hvorfor skal vi egentlig gi gaver til den som har alt? Bare ta kjæresten min, f.eks. Han er mannen som har alt han ønsker seg. Så da må liksom jeg komme på noe som han ikke vet at han ønsker seg. I år har jeg ingen aning what so ever. Tror kanskje jeg skal kjøpe en bukse eller en genser. Det får han jo i det minste brukt. Jeg er redd for at våre barn ikke får opplevd den gleden som jeg opplevde som barn da jeg gikk rundt og ønsket meg noe helt fra bursdagen av til jul, og så fikk jeg den ene tingen og ble kjempeglad. (Ellers fikk jeg jo sokker og håndklær, som bare var kjedelig.) Nå får alle barn kjempemange gaver og mister så raskt oversikten. Ja, nei, jeg vet ikke. Men det er jo greit å gi opplevelser og sånt i stedet for materielle ting.