Juicing og Smoothing

Juicing  er visst supermoderne blitt, rett og slett en kjempehit, spesiellt i forbindelse med et årsskift` .. der det virker som alle har startet et nytt og bedre liv, med suuupersunn kost og masse trim, nesten at det blir litt i drygen meste av det gode. Sånn helt Plutselig -Syns jeg, der jeg i handlekøen nok en gang kan registrere at forsiden på alle ukeblad`r har skiftet ham; -sånn før og etter jul... Sier ikke mer.. du vet nok hva jeg tenker, og vi blir jo faktisk litt påvirket også av hva alle andre gjør og mener. Men Nok om det. Jeg elsker nemlig selv å starte dagen med, et glass frisk og deilig fruktjuice, og aller helst ferskpresset selvfølgelig, eller gjerne en herlig smoothie, -hvis jeg har tid. Å lage seg en sjøl er jo unektelig, en smule mer tidkrevende enn å åpne en kartong og helle rett i , koppen sin. Men den tiden tar jeg meg, i det minste periodevis. Faktisk!  -og synes det er veldig deilig, en av de små gleder som gjør livet litt herlig, Uavhengig av om det er nytt år eller ei. Så nå skynder vi oss å kaste glør på juicing- og, smoothies-bålet, ved å inspirere til å benytte fantasien din, om du vil mixe deg en vitaminrik og herlig morgendrink.
SUPERFOOD SMOOTHIE med eple, spinat, ingefær og vann
Men pass deg gitt,
-det er nemlig stor fare for å bli bitt!


Forskjellen på Juice og Smoothie er at i juicen er safta fra frukt og grønnsaker presset ut ved hjelp av ei juicemaskin eller ei -presse, mens i smoothien hakkes og blandes og blendes alt sammen slik at det ikke blir noe "avfall" og drikken blir mer fiberrik og mettende, vil jeg si. Selv foretrekker jeg nok best det siste alternativ, unntatt når det gjelder sitrusfrukter. Smoothies er enkle og raske å lage, samtidig som du kan fylle på med litt mer mettende saker som nøtter og frø for eksempel. For ikke å snakke om ingefær, nå i disse forkjølelsestider.

SUPERFOOD MORGENSMOOTHIE med blåbær, ingefær, spinat, gresskarkjerner, appelsinjice og ei lita halv teskje spirulina
For å lage en smoothie trenger du faktisk ikke den dyreste og mest kompliserte blenderen som finns, du kommer nemlig veldig langt, med en enkel stavmixer skal jeg bare si. Så kan man jo begynne der, og se an litt etterhvert. Har du ei kjøkkenmaskin kan det jo hende det fins både sitruspresse og blender som tilleggsutstyr. Uansett Blend i Veg og Nyt Dagens Smoothie vil gi deg massevis av vitaminer og deilig energi.

Og det er bare å bruke det som finns, av frukt og grønt og fylle på med litt flytende juice eller vann. Nøtter og frø eller hva som helst du måtte ønske; smak deg frem og varier gjerne, og bruk fantasien!
Smoothie laget av gulrot, rosiner, ingefær og appelsinjuice

Kommentarer

Tovepia sa…
Aldri laget en smoothie, men det MÅ jeg bare prøve:)
Ha en flott kveld du skjønne;)
lirosa sa…
Ja; - det måååå du Tovepia Det er Sååå godt Klem