Grip Dagen før du er Dau, -tanker i forkant av en Kvinnedag


GRIP DAGEN
STREKK DEG 
ETTER EN DRØM
LEV LIVET MENS 
DU HAR DET
SÅ SLIPPER DU 
Å ANGRE 
NÅR DU ER DAU

Det er vel det jeg gjorde da jeg i forrige uke bestemte meg for å trene til og gjennomføre Ultravasan 45km dette år. Det er et skikkelig hårete mål som jeg muligens ikke selv helt skjønner konsekvensen av, men det handler om å strekke seg etter en god drøm som kan bidra til å økt livskvalitet. Det handler om å leve litt som en sjøl vil, egoistisk kanskje, ja fordi man må ha litt mer fokus på seg selv og sette andre litt til side, i dette livet, -i det minste innimellom. Det å verdsette seg selv uten dårlig samvittighet opplever jeg til stadighet spesielt kvinner slite med, selv i vår del av verden og med de rettigheter som ligger til grunn i likestillingens navn. Likestilling hva er det? Hva skal vi si om det nå i forkant av Kvinnedagen 8. mars? 
LIK LØNN  FOR LIKT ARBEID er en selvfølgelighet nummer en i mitt hode, uavhengig av rase, kjønn eller legning. Derfor sjokkeres jeg voldsomt av oppslag om at dette slett ikke er en selvfølge, og at mange fremdeles blir diskriminert, muligens innpakket i bomull og sateng, men dog ut ifra nevnte kriterier. Til og med i VÅRT LILLE LAND.
Når det gjelder ulønnet omsorgsarbeid hyller jeg denne damen som fra og med i morgen vil gå til FORKLEAKSJON, hun er verdt å lytte til, for det handler om verdier og menneskesyn, og rettigheter både som mann og kvinne til å være like mye verdt selv om man "bare går hjemme". Husmødre er en undertrykt rase. Det er min påstand uavhengig av om husmora er mann eller kvinne. I mitt hode spiller det ingen rolle.

I morgen den dag skal jeg SY meg et eget 8.mars-forklede, -hvis jeg rekker det, etter jobb og møter og ongeoppfølging og maratontrening. Omsorgsoppgaver i heimene er nemlig noe av det aller viktigste arbeidet som gjøres, det er selve grunnlaget for at ethvert barn skal kunne vokse seg sterk og trygg og klar for voksenlivets oppgaver.

Det handler om å springe og løpe så langt som du vil, med og uten pigger, og samtidig ha retten til å hoppe av eller gå ja til og med å slenge seg nedpå, sofaen for å hvile litt , i det minste en stakket stund....

Leve livet mens vi har det, så slipper vi å angre....

FLOTT FREDAG ØNSKES:-)

Kommentarer

Anonym sa…
Lykke til med forkle! Jeg skal ut å dele ut hjemmebakte boller i bytte mot bilder med forkle til #forkleaksjonen på instagram.

God 8.mars!!

Ellen Hageman, forklefeminist