lirosas helgrove inspirert av Ingers Rugbrød

Vi starter uka med, noen skikelige, helgrove!!!
Inspirert av Ingers Supergode Rugbrød, som du finner oppskriften på her....
har jeg bakt min egen lille vri,mest fordi, jeg aldri greier å følge oppskriften, men jeg er fryktelig fornøyd med resultatet altså og jeg fikk faktisk 5 flotte saftige gode brød av denne oppskriften:

1100 g fin sammalt hvete
500 g fin sammalt rug
200 g hvete helkorn
75g gjær
2 ts salt
4 dl havregryn
5 dl kruskakli
1 l skummet kulturmelk
1 l vann
1 dl linfrø
1 dl solsikkekjerner
1/2 dl chiafrø

Vannet kokes opp og helles over hvetehelkornet og får stå på kjøkkenbenken noen timer til det er avkjølt
Bland så alle ingrediensene i bakebollen og elt det sammen, løs opp gjær i litt av væsken, pass på at temperaturen ikke overstiger 37 grader. Arbeid deigen godt sammen, gjerne i kjøkkenmaskin og la den heve en times tid. Elt den sammen og la den heve en gang til, ca. en halvtime. Elt sammen igjen og øs deigen opp i silikonformer hvis du har, eller bakepapirkledte brødformer. Ca. halvfulle former. La heve til de kommer opp til kanten på formene og stek i forvarmet ovn. Mine brød stekes ved 170 grader varmluft i ca. en time.
Avkjøl på rist med klede over. 
Nyt og Spis. Pakk og Frys. Velbekomme og Værsågod:-)

Kommentarer