#1milvartredjetimme -nesten 90 km,-tro det eller ei!

Hvor langt er det mulig å løpe? Hvor lenge kan kroppen holde? Hva skjer i hodet når man tøyer fysiske grenser? Helgas Ultraintervaller, med et klart mål om å greie å løpe 80 km på mindre enn et døgn, eller for å si det slik: hver tredje time løpe ei mil, endte slik:
1.Intervall: Kvelia-Sandvika
For å få variasjon i mine ultraintervaller, la jeg opp en løpeplan, som omfattet ulike strekninger med utgangspunkt sentrum i Nordli. Alle rutene var drøye mila, og de tre første etappene var definitivt de tyngste, med mest stigning. Kvelifjellet har jeg løpt opp og ned jevnlig i hele vinter så jeg visste godt hvor tunge de bakkene er, derfor løp jeg dem først, mens beina enda var nogenlunde friske og om ikke direkte superraske, så raske nok i forhold til å skulle holde et helt døgn. Bil ble kjørt og parkert ved Kveli Samfunnshus med ekstra klær og litt proviant: banan , nøtter og drikke, så var det bare å løpe straka vegen rett hjem for å hvile.
2.Intervall: Sandvika-Kvelia
Kvelifjellet andre turen, andre veien, gikk også ganske greit, beina bar godt og jeg syns selv jeg fikk veldig godt godkjent. Passe på å få i seg litt næring med det samme jeg kom til mål, altså, bilen min, så  kjøre direkte rett heim for å spise og kvile. Faktisk ble det litt travelt innimellom øktene, så det gjaldt ikke bare å være fokusert mens man løp, men også mellom hvert intervall: det er lurt å strekke og tøye litt, så var jeg kanskje så svett at det var deilig med en superkjapp dusj, på med tørt tøy så man ikke blir frossen, så er det inntak av energi og drikke og så skal man jo også hvile, og plutselig var det på`n igjen.
3.Intervall: Sandvika-Løvsjølia
Tredje økta var litt tyngre, Løvsjølibakkan er seige og tunge og turen er nesten 11 km faktisk, men sjøl nå syns jeg faktisk det gikk rimelig greit, det er jo bare å justere farten ned, eller stemmer ikke det? Enda så! Fikk god hvile mellom 3. og 4. intervall som ble løpt med løpesekk fullt av tørt tøy, sjokolade, energibar, drikkeyoghurt og en energidrikk. 
4.Intervall: Løvsjølia-Sandvika
Denne etappen er nok løypemessig den letteste ettersom det er mye nedover, samtidig som kroppen nå begynner å kjenne på at det kanskje er nok. Etter passert maratondistanse begynte også magetrøbbel å melde seg, i tillegg til diverse vondter i beina. Stiv og støl er blitt en selvfølge nå så det er ekstra viktig å passe på å strekke og tøye mellom hver økt. Dessuten begynte jeg nå å bli trøtt. Når klokka er passert midnatt er det helt normalt at denne kjerringa ligger og sover, nemmelig! MEN NÅ ER JEG HALVVEIS,-ja mer enn det faktisk, ettersom jeg egentlig har løpt 24+22!
5.Intervall: Holand-Sandvika
Klokka er tre om natta, jeg har lyst til å sove, jeg er trøtt og har stive bein, men er fremdeles ved godt mot, kjører bilen "langt pokker i vold" kjennes det ut som, og løper heim, for å ladde opp til neste etappe. Alle intervaller loggføres på instagram og den støtten og de heiarop og den fantastiske support og alle likes jeg får der er med på å holde motet opp, og beina i gang. Jeg er imponert over hvor mange som faktisk følger med og som heier meg fram, der jeg løper mil etter mil, alltid alene, det er ingen som har hengt seg på, og den hunden jeg hadde planlagt skulle få, holde meg med selskap i det minste et par av intervallene, har nektet plent å bli med, skjønner ikke det!!! 
6.Intervall: Sandvika-Holand
Klokka er seks på morgenkvisten og jeg skal løpe den sjette mila, har ikke noe valg, ettersom jeg må løpe for å hente bila, dette er den desidert verste og tyngste løpemila, magen er i skikkelig ulage og føttene er tunge og seige som sirup, det kjennes ut som jeg bare snegler meg avsted og det går jo også på beskostning av hviletida til eventuelle neste økt. For nå begynner jeg å tvile på, om jeg i det hele tatt skal fortsette. Å måtte gå de siste to mil, ser jeg intet poeng i, her skal det løpes, det er nemlig hele vitsen. Men meningen er også å trene seg opp til å bli sterkere, og mer utholdende, så hvis jeg skal presse gjennom, kun for å presse, og kanskje risikere å bli skadet, da ser jeg ikke poenget. Det er ikke hodet som ikke vil, det er beina og kroppen min som nekter å løpe. Bestemmer meg derfor sånn halvt så snart jeg får kommet meg heim, da er klokka nesten åtte, at jeg skal avslutte. Men holder det litt åpent ettersom jeg har en halvmaratonrunde som jeg kunne tenkt meg å avslutte meg. Bestemmer meg derfor for å hvile over økta som skulle startet om en times tid og heller vurdere om det er mulig å heller kjøre et dobbeltintervall klokka 12. Som nødløsning tenker jeg at jeg kan sykle de to siste mil, så har jeg iallefall fullført med nogenlunde stil.
7. og 8. Intervall: Totsåsrunden!!!
Etter å ha spist litt brødmat og fått meg en kaffeskvett og sovet et par timer, og ikke minst finregnet på antall kilometer jeg faktisk har løpt, ser jeg nå at det gjenstår kun 13 km for å ha fullført 80 km innen et døgn.
Har skikkelig lyst på 90, og tenker at hvis jeg legger inn et par km på halvmaratonrunden min så er det faktisk mulig. Fart er uten betydning, løpe gjennom så rolig og lett som jeg kan, og prøve og teste. 13 km skal jeg uansett klare. Og det greide jeg; -jeg greide nesten 19 før beina igjen streiket og nektet å løpe mer. De siste 3-4 km gikk jeg, som ei ku he he... men jeg kom meg heim og endte til slutt opp med 89 km, 85 av dem løpte og 4 som jeg gikk, og enda var det en halvtime igjen før 24-timersgrensen! 
Det eneste selskapet jeg hadde under denne ultraløpetreningen min var en herlig syklist som sakka ned og prata litt under mitt siste dobbeltintervall, Tusen Takk, det er ikke mer som skal til, når det begynner å gå tungt, jo foresten det var en campingturist som jeg måtte stoppe for å forklare veien til, eller har jeg ikke snakka med en kjeft med unntak av kommunikasjon med løpevenner på instagram, og en pose med 8 små Haribogelebjørner som forsvant en etter en , jeg fikk nemlig lov av meg selv til å spise en hver fjerne kilometer he he... 
9. Intervall: RESTITUSJONSØKT !!!
dette er trening på høyt nivå
og jeg er lykkelig over å ha 
greid å kjøre gjennom

Men "Runners High" hvor er den?????

-jeg er bare stokk stiv, men med masse ny lærdom inntatt og tro det eller ei, men jeg gleder meg til neste løpetur, men det blir ikke i dag, sjøl om det holder hardt å holde igjen, og den neste blir heller ikke lang!

-tror jeg.. he he..

Kommentarer