Første Mølleøkt Ut!

Ny Uke
Nye Muligheter
Mandag er Gode Greier
Mandag: YIPPIE!!!

Kroppen min begynner nå såvidt å være der jeg vil den skal være, i forhold til tanken om hvordan vintertreninga mi, skulle bli! Jeg må ha det enkelt og greit. Øktene må være overkommelige og lystbetonte. Tanken var å løpe korte kjappe mølleøkter, innimellom når det passer og tida legger seg til slik at jeg får det til, i hverdagslivets puslespill. Utenom det er det langrennski som gjelder.

Til tross for at enkelte mener at det ikke finnes dårlig vær, kun dårlig klær, vil det alltid vær` endel dager der forholdene utenfor husets fire vegger stopper en skarve kropp fra å komme seg ut.
Vi bor tross alt i Norges vidstrakte vinterland, og man trenger ikke presse seg ut for enhver pris når vinterstormene herjer eller temperaturen synker aldeles i bånn. Det finnes dager da innendørstrening vitterlig er å foretrekke!
Vinterstid vil jeg prioritere å Samle Skimil!

Som forholdsvis fersk mølleløper, har jeg i ganske nøyaktig ett års tid, greid å utvikle et hat-elsk-forhold med hovedvekt på elsk-delen til mølla mi. Det er oppriktig ekte kjærlighet, -jeg elsker den virkelig, samtidig som jeg innimellom kvier meg fryktelig for å sette i gang. Ambivalensen bunner nok i følelsen av at man liksom må eller vil løpe raskere enn den hastigheten møllepanelet vil vise og si! Kilometernerden i meg blir liksom aldri fornøyd, -det er mye lettere å samle løpemil utendørs, -nemmelig!!!

Før jeg fikk mølla i hus, tenkte jeg faktisk at jeg ville kunne greie å samle mange rolige kilometre, dernede, i kjellerenes mørke hull. Etter et års møllelek der øktene for det meste har bestått av progressive småøkter og fartslek der den lengste turer jeg noen gang har greid å gjennomføre sammenhengende havner langt under halvmaratondistanse. Det tar jo så himla lang tid og er så usigelig kjedelig å fokusere på kilometersamling når det gjelder mølleløping! Dessuten er det hardt; FRYKTELIG HARDT, -for jeg greier aldri å få til å løpe så raskt, som jeg egentlig innbiller meg at jeg vil!

Løsningen for min del har vært å snu litt på tankegangen å heller benytte mølleløping som farts- og intervallaktig trening. Korte kjappe mølleøkter, får pulsen i været mens endorfinene danser og jubler  av glede.

Herved starter min lille inspirasjonsserie med enkle kjappe mølleøkter, som du gjerne må la deg inspirere til å benytte. Husk bare at du ikke skal starte for hardt og gi deg for all del mens leken er god. Pass også på at du varierer treninga di, mølleløping er ufattelig moro, fantastisk god trening men ganske ensidig belastning for kroppen om man er så uheldig å gå i møllefella og ikke krydrer sin mølleløping med andre ting!

Mine mølleøkter vil du også kunne finne på instagram under følgende hashtag: #ultraedelstreadmillwork og du er hjertelig velkommen til å teste og dele #ultraedelsmølleøkt  

Denne økta kaller jeg: #ultraedelsmølleøkt1

-og tro det eller ei, men klokka mi gav meg rekordhøyt kondisjonstall etter å ha kjørt denne på dag en for deretter å unne kroppen min på skitur på dag to og tre - he he, -ja det er bare et tall på ei klokke, men det gjelder å dra nytte av alle de gleder som finns, -og dette er definitivt en av dem, -så lenge det varer! 

Økta består av progressive 400-metringer med ett minutts pause. Justèr hastigheten opp eller ned etter det som kjennes greit for deg. Intervallene skal være tøffe men ikke tøffere enn at du er i stand til å gjennomføre. Det er bedre å starte med lavere fart og heller øke etterhvert, enn at de første dragene blir så tøffe at du ikke greier å fullføre. Lytt til kroppen og vær bevisst på at samme økta kan være pyton den ene uka og fantastisk deilig uka etter. Begynn heller i det små for så å øke gradvis på, -det er mitt velmente gode kjerringråd! VELBEKOMME:-)

Varighet: ca. 20-30 min.

Oppvarming: 5-10min, 7-8 km/t

400m på 10 km/t
1 min. på 8 km/t
400m på 10,2
1 min på 8
400m på 10,4
1 min. på 8
400m på 10,6
1 min. på 8
400m på 10,8
1 min. på 8
400m på 11

Nedjogg: 5-10min. på 8-6


Tommel Opp etter vel løpt:-)


Lykke Til:-)

Kommentarer