Velkommen den som Vil !

" Ja Takk, -jeg vil ha, masse positiv oppmerksomhet på dagen min!
Jeg ønsker meg dessuten haugevis av flotte gaver, 
gjerne store pengesummer som kan 
settes direkte inn på kontoen min! "

-omtrent slik, kunne jeg tenkt meg å harselere 
mens jeg inviterte til et gedigent kalas.


Jeg tenkte, for en 6-7 år siden, at om det ikke skjedde flere katastrofer i mitt liv ville jeg be inn til en skikkelig fest når jeg fylte 50. Det er ikke mange fester foruten familesammenkomster vi har hatt, eller deltatt på, for den saks skyld, -oppigjennom årene. Ganske naturlig etter et den ene krisen etter den andre har rammet oss. Når man mister barna sine, -en etter en, -kjennes det ut som, blir man ikke særlig feststemt, -for å si det sånn. Opp i gjennom åra har derfor mange pliktfestligheter vært en  påkjenning å måtte manne seg opp til. Det er til og med et par jeg angrer, at jeg presset meg til å gå på. Ikke fordi det skjedde noe spesielt, men fordi det tappet meg enda mer ned å være tilstede med festglade folk når jeg selv var sårbar. Sjøl om det kanskje kunne være trivelig nok, der og da, kunne det koste titusenvis av ganger mer enn det eventuelt smakte, når man skulle hente seg inn igjen.


Man kan si hva man vil om å være åpen om sorg og vanskeligheter, det er ikke alltid det passer å belemre andre med vanskelige og vonde saker. Dessuten vet vi jo såre vel at de som ikke greier å snakke om annet enn sin egen elendighet etter en stund blir stemplet og sett på som slitsomme
klagende sutrekopper. Folk får nok, rett og slett, de orker ikke til stadighet å ta andres smerter innover seg. Dessuten er det hevet over enhver tvil at traurige mennesker kan forsure enhver stemning.

Snur vi på flisa kan vi si at den som selv lever i, kan ha godt av noen hyggelige pauser for å takle sitt dagligliv. Det er krevende å balansere på den trygge line, det finnes ingen fasit som gjør det enkelt å vite hva man kan gjøre eller si for å unngå å tråkke over. Jeg lærer selv nye ting til stadighet både gjennom egne opplevelser, og hva andre forteller meg.

Det er virkelig sant: "jo mer erfaring jeg får, jo bedre jeg forstår, hvor lite jeg egentlig vet" Det hindrer meg ikke i å ikle meg superwomandrakta mi - hi-hi! (-man har nemlig ikke mer moro enn den man lager selv- det er et gammelt jungelord!)
Når nå den etterlengtede dagen min nærmer seg, tenker jeg at jeg vil gjøre noe som jeg selv vil. Den "planlagte" fest er bare å glemme. Jeg har derfor funnet en utmerket måte å løse situasjonen på, -jeg stikker av- ha ha- og gjør noe av det jeg liker aller best: LØPER et helg døgn til ende!!! 

Jeg fant nemlig et skikkelig ultraløp som skulle gå akkurat i det vaset jeg har dagen min. Så da velger jeg å debutere på 24-timers, så får det bli min skikkelige 50-årsfeiring! 

Men nå er jeg sånn skrudd i hop 
at jeg mener bestemt at bursdager 
skal feires og markeres
 derfor vil jeg holde 
huset åpent og kaffen varm 
førstkommende lørdag, 
den 18. februar 
fra klokka fem. 

En matbit vil nok også vanke, det er i det minste min tanke. Ingen bedt, ingen glemt,  der det er hjerterom er det husrom. Har du lyst har du lov, du trenger ikke pynte deg engang, men jeg blir virkelig skikkelig glad om det dukker opp noen som vil hjelpe meg å spise opp bursdagskaka.


Til slutt vil jeg benytte anledningen til å ønske alle mine jevnaldringer; -67-erne LYKKE TIL med sin 50-årsfeiring. Vi er mange, vi er spredd over store områder, vi driver med ulike ting, og du verden for et liv vi har levd, og enda har vi mye igjen.

Gratulerer: 50 er verdt å feire!

Kommentarer

Kari sa…
Gratulerer så mykje med eit halvt hundre år!
Du verkar som ei flott, reflektert, sprek og spennande dame, så hadde eg bodd i ditt område, skulle du sett at eg plutseleg dukka opp for å hjelpe deg med den bursdagskaka :-)

Alle gode ønske for dei neste 50, og ikkje minst for 24-timarsløpet ditt!
lirosa sa…
Tusen Hjertelig Takk til deg Kari:-)
Tovepia sa…
Jøje mæ, hadde du stordag i går?
Gratulerer såå mye med gårsdagen!!
Bursdagsklem fra mæ:)
lirosa sa…
Neida, -kjære Tovepia, -æ har sælvfølgelig kongelig bursdag, så det er enda noen daga igjæn, -men tusen takk læll;-)