tirsdag 17. mars 2015

Samle Skimil er superfin Ultravasantrening og litt løpeteori

Trenger da virkelig ikke ha TIPP TOPP utstyr for å få BRA TRENING
-gamle stygge smørefrie ski, med gamle tunge staver gjør virkelig nytta si
Forrige ukes Ultravasantrening, -ja for det er vel i grunnen det det hele dreier seg om; (for min del) -å samle seg godt nok grunnlag for, å greie å gjennomføre Ultravasan i august, -resten er bonus, -bygge nok styrke i beina til å tåle distansen, -uten å bli skadet, -trene utholdenhet, både fysisk og ikke minst mentalt, -så skal det løpes mange mil utover våren her, ett ukesmål, som også var min enkle tommelfingerregel da jeg løp halve distansen i fjor, -som forøvrig så ut til å funke bra, -var å tenke slik: den distansen du skal løpe skal du gjennomføre i løpet av ei vanlig "treningsuke" -jeg liker ikke treningsuke, -jeg liker ikke ordet TRENING!!! -jeg blir nesten kvalm av det, for jeg liker å kalle meg mosjonist og jeg liker ikke å bli satt i bås, med dem som TRENER blablabla... ja ja-halvgammel mosjonistkjærring i vedlikeholdsalder som jeg er, som er avhengig av å sette seg hårete nok mål for i det hele tatt å orke å komme seg ut, PHU!!! -og da går vi for et 90km pluss (ja for nå ser det nesten ut som om Ultravasan90 i 2015 faktisk ser ut til å ha blitt 95km??? langt sånn plutselig, -og det er jo en himmelvid forskjell når man skal psyke seg opp) -ultra-terrengløp, ha ha- ja ja-de gærne har det godt, -eller kanskje ikke, men NOK OM DET!

Jeg har noen tanker som jeg tenker å dele, for jeg ser at det skrives mangt og meget, og utallige er de teorier om hva og hvordan man skal trene for å få fremgang, -jeg blir nesten kvalm av det også jeg, -det er på en måte noe sykt over holdningen om at vanlige mosjonister skal utvikle seg og sprengtrene som om de var eliteidrettsutøvere; hvorfor i svarte granskauen skal vi gjøre det så vanskelig??? Hva er egentlig poenget? -når den ene etter den andre fremstår som overtrent og skadet- hvor er vel gleden blitt av da?-skal vi ikke bevege oss for å ta vare på helsa kanskje??

samle seg ei skimil eller to en tidlig morgengry ,-se så vakkert det er
Ta nå dette med ski for eksempel, -ja det er bare å forberede seg, for nå kommer jeg til å spore skikkelig av; -har du ikke utstyret i orden er det bare å holde seg heime; nye og flere par ski, alt for bedre og mer gli, og da må du jo stake, og skal du stake trenger du strengt ikke smurning,  men du må jo selvfølgelig trene for å kunne hevde deg!!! Teknikk er umåtelig VIKTIG!! -og skal du ha feste trenger du å smøre og det  trenger du jo også å gjøre for å få god nok gli, (hva med oss som er livredd fart??-kommer aldri til å ha en eneste sjangs!!)  -og skal du smøre må du jo for svarte vite hvordan og hva du skal smøre med, og hvordan du skal gjøre det, -og så MÅ du planlegge, gjerne og helst betaler du tusenlapper for den riktige smurningen, -og nå er jeg muligens på ville vidder her for skismurning kan jeg absolutt ingenting med, men utstyr må du jo ha, -og staver, -det er visst en hel vitenskap i seg selv, (-og legg merke til at jeg holder meg langt unna klesdiskusjon her i kveld) -de letteste karbonstavene, -knekker som en tannpirker, om skulle få et litt feil glipptak,-for det har jeg sett på tv, men du kan jo knipe inn noen sekunder på løpstida di, ja ja- og har du ikke alt dette på stell så er det ikke artig å gå ett eneste skirenn,  -enda verre er det om du vil sykle... -det skal jeg ikke snakke om engang... men pulsen din, hvordan er det med den???

Ja, -for du har vel PULSKLOKKE??????
-og du kan vel å bruke den?
JA for det er kjempeviktig at du trener med riktig puls til enhver tid, ellers kan det gå skikkelig galt...


Gjør du det riktig, trener du hardt nok , trener du kanskje for hardt, ja for i begge fall vil fremgangen utebli!!!! -for fremgang skal vi ha, for enhver pris, ikke sant ja?? -det hører med i disse vellykkede glansbildetider!

-men hvor er gleden blitt av, -ja for du har vel ikke glemt å ta med selfiestanga di på treningstur??? PHU!!!

tar oss tid til å stoppe opp litt -aldri fikk man så lange slanke bein
som når man skyggegår på ski med maken sin....
NOK OM DET- det var et hjertesukk, jeg velger nemlig å gjøre det på min måte i mitt eget tempo og undere over alle undere, jeg har greid å forbedre halvmaratontida mi, -ørlittegrann fra år til år, -ikke det at jeg har løpt halvmaraton så mange år altså, men dog, i fjor løp jeg halvmaraton 10 minutter raskere enn året før, og året før der, greide jeg knapt å løpe ei hel mil, og i år tror jeg at jeg skal greie å kneple inn enda noen minutt, kanskje ikke så mange men pittelitt,  og går det ikke så er det ingen katastrofe akkurat, det er bare for å fortelle at det er mulig å være i utvikling selv om man ikke følger noe komplisert program, eller blir presset fram av personlige trenere og slikt.


TRENGER ALTSÅ IKKE Å GJØRE DET SÅ VANSKELIG:

1. kle på deg et par sko, som du selv føler er ganske god og KOM DEG UT!!!
2-4 ganger i uka er OK -ja rett og slett både flott og bra!!!

2. variasjon-variasjon-variasjon
GÅ-JOGG-LØP-SYKLE-SVØM-GÅ PÅ SKI-UNGELEIK-SNØHULEGRAVING-TRUGEGANG-HVASOMHELST-BÆRTUR-FJELLVANDRING-OSV..... variasjon i gjøremål og intensitet

3. utnytt de mulighetene og de smutthull du har (tidsklemmeproblematikken)
-de fleste av mine løpeturer foregår for eksempel i forbindelse med at jeg har kjørt unger på en eller anen fritidsaktivitet, så i stedet for bare å sitte på ræva vente, eller om jeg hadde kjørt dem dit og meg selv heim igjen så rakk jeg kanskje nesten bare å snu i døra, før jeg måtte i veg igjen, så løper jeg heller imens til de er klar til å bli hentet og så kjører vi heim i lag.. funker veldig bra.. på den måten kommer jeg meg ut flere ganger i uka, samtidig som jeg utnytter tida, som jeg ikke hadde fått gjort så mye annet fornuftig allikevel

4. meld deg på et løp, det er motivasjon i slikt, da har du et mål og ett lett press på deg selv, som gjør det litt enklere å komme seg ut. Og DU; -det er IKKE FARLIG Å stille opp i løp, -jeg har til gode å møte en eneste løper som dømmer eller rakker ned på eller ser skjevt på andre løpere, fordi de er treige eller no sånt, -det er heller ikke farlig å bli sist, jeg har ofte tenkt at det må jo også være mye mer moro for de raske superløperne at de har noen å slå, det må jo være mye artigere å vinne hvis det er noen bak, dessuten er det egentlig en lek, men med mye gjensidig respekt, og ikke minst glede

5. skal du løpe lange løp, tenker jeg at løpsdistansen bør være et ukesmål å klare, i det minste de siste par måneder før selve løpet, og at halve distansen bør løpes sammenhengende hver andre eller tredje uke, resten bør fordeles utover i uka i ulik fart og ulikt terreng

6. lytt og lær, lytt til kroppen din først og fremst, øv deg på og lær å tolke signalene, og da mener jeg ikke de sjokoladelokkecellene som sitter i midtregionen og styrer hjerneceller til å si at du skal sitte still i godstolen din og putte inn godsaker og ikke gjøre noen verdens ting, jeg mener at du skal kjenne etter "godfølelsen" når du er ute og beveger deg, noen ganger kjennes det godt å kjøre litt hardt på, andre ganger er det lett daffefart som gjelder, og for all del ikke press hvis det gjør vondt

7. tålmodighet er en dyd, bruk tid på å komme dit du vil, bygg opp formen din gradvis, så slipper du mest sannsynlig å bli skadet

-restitusjon-kosthold-osv- kan vi snakke om en annen gang, -du har sikkert fattet budskapet mitt: BRUK SUNN FORNUFT og kjenn etter i deg selv hva som er riktig og gjør godt og bra for deg, så driter du bare litt i hva muligens noen andre måtte finne på å tenke eller si, om deg,  det betyr ingenting, -bare se til å KOm Deg Ut, så kommer formen snikende av seg selv, TRO MEG!!!
starte mandager med en liten løpetur så er plutselig hele trimuka sparka i gang

og nå skal du få høre hva det var jeg egentlig hadde tenkt å fortelle: FORRIGE UKE greide jeg for aller første gang å nå mitt ukesmål om 10mil, og det var kun fordi jeg bytta ut de aller fleste løpemil med skimil, noe jeg fikk mulighet til fordi været var så snilt og fint, (går jo bare på ski når været er på topp kan du skjønne) for aldri i verden om jeg hadde greid å løpe så mange mil med løpesko på fotan minj... -men utover sommeren SKAL jeg greie det!!

-om ikke hver, så i det minste ei og anna uke i ny og ne...

GOD SPREK UKE ØNSKES!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Edel, for en superfin blogg du har. Jeg blir helt inspirert og glad! :-) Hilsen Torunn

Torunn Østtun sa...

Torunn støtter Torunn over her.
Takk! Kan ikke fått blitt mer enig! 😊

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...