Coopers Test på tunge bein

Forrige Uke forsøkte jeg Å løpe gjennom Coopers Test på;
-for å si det sånn, forholdsvis tunge sebrabein, og hvis jeg 
får lov, uten å skryte på meg selv at jeg er det spøtt bedre
 enn jeg er, så kan man vel også få lov til å si og medgi at 
føret muligens ikke var direkte ypperlig egnet for sådan 
en test, men det er ikke så nøye eller superviktig-egentlig
for som du ser av tabellen under her, ettersom undertegnede
enda et par år befinner seg i den feminine kategori, under de
femti hvilket vil si; ført til førtini; -så skulle jo den 
sebrabeinkledte kjerringa ha tynt seg sånn omtrent
hundredeogen meter til, så hadde hun fått plass i
den kolonnen som heter VERY GOOD!!!
det hadde jo selvfølgelig vært skrekkelig artig
å befinne seg deri, så det får vel kanskje bli et
mål da, i løpet av sommeren å greie å løpe mer 
enn 2300 meter på 12 minutter flatt underlag, 
i samme løype som sist selvfølgelig og kanskje 
har vegen tørket opp såpass at målet da kan bli 
direkte overkommelig 
Coopers Test er vel kanskje den mest kjente, og veldig enkle, testen for å måle kondisjon på, uten at man nødvendigvis skal eller bør ta alt så altfor høytidelig, er det jo unektelig litt artig, mest for å se om man selv er i stand til å forbedre seg litt, i forhold til seg selv, uavhenhgig av hvilket nivå man er på sånn iformmessig sett, kanskje det kan være en motivasjon, for 12 minutters løping høres ikke så galt ut, selv når man sitter inne i godstolen sin, men... -PHU, -jeg skal si at 12 minutter er mer enn hardt og lenge nok, når man skal forsøke å presse den kjære kropp... og bare vil bli fortest mulig ferdig!

Får man målt eller satt ett tall på sin kondisjon, kan man også få seg ett kondisjonstall, er det ikke fint? Ja, dem om det, -det blir nesten litt for komplisert, men det er altså mulig å beregne, for så skal dette tallet da kunne si noe om hva som er greit og bra for helsa di, slik at du kan leve riktig, lenge i landet, og bidra til fellesskapet uten å være en belastning for samfunnet, (det siste var selvfølgelig en helt normal avsporing) -men vil du lese litt mer om dette og oksygenopptak som er fryktelig viktig, og blabla bla... kan du jo begynne her.... eller så mener jeg å huske at Ingrid Kristiansen har skrevet litt ordentlig og omstendelig om dette i sin blogg her...,  og ellers finner du en kondisjonskalkulator her..., -bare å fylle inn -og denne syns jeg var ekstra artig og fin ettersom jeg selv fikk estimert et "bedre tall" her og enn i tilsvarende test på denne siden...

Ja ja, -om man har slikt å gjøre, kan man jo alltids få tida til å gå, -kanskje bedre bare å sette på, seg et par sko, og komme seg ut en tur, i sitt eget tempo, for så lenge man er i regelmessig aktivitet og ser til å komme seg ut litt jamt og trutt, er det da håp,også for halvgamle kjerringer i vedlikeholdsalder som egentlig ikke gidder å bry seg så mye om alt dette, bortsett fra selvfølgelig at jeg skal:
SØRGE FOR Å LØPE 2301 meter på Coopers Test NESTE GANG!!!! 

ALTSÅ!

bARE Å hEIE meg fram !!!
og ellers får du ha en fin fredag



P.S. i dag er det visst bare 120 dager til jeg skal teste beina i Ultravasan 2015, så det er visst bare å løpe på, helst uten skader og overtråkk.....

Kommentarer