Dyrk ikke Sorgen!!! -ingen får mer enn de kan bære!


"Dyrk ikke Sorgen!"  -og "Ingen får mer enn de kan bære!"

som din dag er skal din styrke være


-slike ord kan du bare spare
-deg for,  -de lindrer ikke
-de hjelper ingenting
de kan gjøre
alt bare verre
Verre for den som står i
Skikkelig vonde ting

Mennesker som er rammet av sorg og krise
trenger omsorg og varme 
og respekt ikke minst

-Jeg tenker på deg
-Jeg bryr meg om deg
-Jeg forstår at du har det vanskelig
-selv om jeg ikke skjønner smerten din

-Jeg synes du er flink som greier noe som helst
-Jeg bryr meg og Jeg er her
-Du trenger ikke svare på det jeg sier
-Jeg vil bare du skal vite at jeg tenker på deg
osv

-kan du si i stedet
Men kun hvis du mener det med hjertet

Om du egentlig ikke bryr deg
eller ikke orker å være der
er det kanskje bedre å holde seg litt unna
og la den kriserammede være i fred
slik at du ikke tilfører ekstra belastninger

Ord kan ofte være mer til bry enn til nytte og hjelp
Ord kan havne skikkelig feil, og gjøre vondt verre
Ord kan brenne seg fast og sette store uhelbredelige sår
Ord kan kun lindre eller bidra til støtte om de er 
omsorgsfulle og kommer fra hjertet

i så fall kan man nesten si hva som helst

Ofte kan det være helt greit å snakke om andre ting, enn det som er vondt, det kommer helt an på hvilken situasjon man er i, det er ikke greit å spørre hvordan det går, hvis du ikke har tid til å ta i mot svaret, -om du spør må du være beredt på at svaret du får, ikke er det du vil høre

Det er grunnen til At den beste støtte
Man kan gi er å være et Medmenneske
som synliggjør at man har Tid

Tid Til Å Vente
den tiden det tar
den tiden som trengs
før den sørgende er klar

Tillit
Respekt
Omsorg

er lik

TRO

et ord vi skal huske og aldri glemme
-slik blir hele verden lett litt mer god

GOD HELG alle:-)


Kommentarer