tirsdag 10. november 2015

-en konkurrent...

Såvidt Hvitt -årsførste snødryss har våget seg fra fjella ned til bygda i nattens mulm og mørke, snar som en hare knipses dagenskaffekopp fra snøhvit tram og publiseres på instagram,

"-det er det jeg er kjent for, jeg"
-pleier jeg å spøke med:

"Dagens Kaffekopp på Instagram!"



Du vet, det gjelder å lage seg noen daglige smågleder, ikke sant? -og kaffe er definitivt en av dem! Kaffe kommer også til å være og bli en sentral ingrediens når undertegnede om en ti dagers tid, vitterlig, har tenkt å stille seg på start for å forsøke å få satt, en skikkelig distansepers.

kveld etter kveld med Sjokoladesmell er helt klart en mosjonistfordel
Den lokale interesse rundt min påmelding til Bislett Ultrafestival, har vært overraskende stor og heldigvis, uten unntak, positiv. En smule forundret er jeg dog, ettersom jeg ikke direkte er noe annet enn ei halvgammel mosjonistkjærring som liker å løpe, ok da, jeg liker å løpe litt lenger enn de aller fleste, og det er kanskje ikke hverdagskost å melde seg på et 48-timers-løp akkurat. De fleste som stiller til start er nok adskillig bedre trent og har mer erfaring enn meg. Men løpet er åpent for mosjonister på lik linje med eliteløpere, og det er faktisk ganske kult. I de fleste løp man stiller i er man kanskje så heldig, kun å få se snurten av en eliteløper før start, og så ser man dem aldri mer så klart, for når man selv omsider kommer seg til mål, har de jo kanskje dratt hjem for lengst, mens på Bislett løper man jo side om side og vil nok garantert oppleve å få se, de store raske fyke forbi, adskillig mer enn en gang i løpet av de timene hele festligheten varer. Men selv om man mosjonerer og løper på et litt annet nivå, gjelder det selvfølgelig å, forberede seg som best man kan. Noe har man da lært. Nedtrapping av mengdetrening, for å samle overskudd, de siste dagene, samt opplading og påfyll av energi, for at kroppen skal ha mulighet for å holde ut, lengst mulig.
før første gang har jeg greid å løpe klokka mi batteritom, selv om
helga "langtur" nok ikke ble så lang som klokkas utgåtte batteri skulle tilsi

Jeg liker logisk  jordnær tenking, jeg liker tanken på at mosjonister kan ha muligheten for å strekke seg mot nye mål og utfordringer, jeg liker å være i utvikling selv også, men mest av alt liker jeg å få konstatert at det er mulig med enkle midler. Jeg liker tanken på at en mosjonist som lever hverdagsliv og spiser normal husmannskost uten så mye dikkedarier, kan greie å trene seg opp til å beherske ei skikkelig langøkt, om enn ikke riktig på lik linje med eliten selvfølgelig.

forsøker å kompensere sjokoladeinntaket med "overnattet havre"

eller Overnight Out som det heter på fint; røre sammen havregryn, og evt.
litt nøtter og frø med melk  og yoghurt og la det stå natta over i kjøleskap
, -supersunn frokost spesielt for løpere så klart
Det gjelder å kjenne sin plass, derfor er jeg innstilt på at jeg ikke kommer til å få, noen topplassering akkurat. Det er heller ikke derfor man stiller til start. Slagordet: "-jeg har en konkurrent, -og det er meg selv" er en gylden mosjonistregel. Den er også med på å ufarliggjøre løpsdeltakelse, -man trenger ikke ta alt så altfor høytidelig, det er faktisk ganske artig å være med, uavhengig av hvor man måtte havne på resultatlistene.
bli med på #mandagsmila på instagram, så er mosjonsuka godt igang

Å melde seg på løp er nemlig en utmerket måte å presse seg selv en smule opp og fram og ut, ikke minst. Er man påmeldt, har man et treningsmål som ikke bare handler om at vi trenger å bruke og røre på kroppen for å fungere i et hverdagsliv. Det gjelder bare å finne det løpet som kjennes overkommelig nok for deg, samtidig som du skal strekke deg, slik at du presser deg selv til å være i utvikling. I den sammenheng skal jeg nå skryte litt av bygdefolket, etter at jeg fikk ut finger`n med å forsøke å samle oss litt for jevnlig baneløping, er det med stor glede jeg konstaterer at gruppa så langt har vokst fra gang til gang. Første økta var vi to mann, eller damer da, neste gang kom det tre, så ble vi fem og sist tirsdag var vi faktisk hele NI damer som mosjonerte rundt bana, mens ungene trena volleyball.

Ja, fortetter det slik skal jeg love at det kommer til å bli mye moro framover. Tirsdager fra klokka 18.00 møtes vi, og her er det rom og plass for alle, og særdeles høyt under taket. Målet er å bidra til løpelyst og mosjonsglede, og det er lov å gå! Etterhvert kan man jo forsøke å løpe en runde eller to for så å strekke seg gradvis lenger. Vi passer på nå, før snøen og vinteren kommer, LiLaLaLaLa
Lierne Lavterksel Langdistanse LauparLag-har egen gruppe på facebook, -meld deg på allerede i dag, så får du oppdateringer av når og hva som skal skje! -akkurat nå handler det mest om å komme i gang!


Ha ei God Mosjonsuke:-)


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...