Upps- bare 99 dager igjen!

Upps!

Lysløypa er gull verdt når det er Vinter i Landet!
-upps-upps-upps,- det er visst "bare" 99 dager igjen til undertegnede har tenkt å sette seg en ny halvmaratonpers!

Hmmm.... -til tross for "mølleprosjekt 2016 (-se forrige innlegg)  samt det faktum at en liten løpetur utendørs for et par dagers tid siden, som forøvrig kjentes uhorvelig deilig, er der vitterlig vinter i landet og kjerringbeina prioriterer skisko framfor løpesko så sant det er praktisk mulig!

Dog skal der ikke stikkes under en stol at herr Tvil hvisker noen søte ord i øret når mine skisko i søndagsturmodus møter på løpende piggsko bærende på vintervenner som ikke deler samme glede over å stake seg rundt og rundt fotballbana!!!  (-forøvrig samme bane som ble benyttet til felles glede i oppkjøringen til Bislett før jul),  -kun avbrutt av noen runder i lysløypa for avvekslingens skyld!
-i endeløse nitti minutter, mens ungene befinner seg beskjeftiget med andre fritidsaktiviteter!

"-er du helt sikker på at du ikke heller vil løpe nå?"
"-vil du virkelig bruke din tilmålte tid til dette da?"
Titt Tei- sjekk så fint snøkvitt rimhår jeg får, -når jeg skigår!

Ja- for døgnet har ikke mer enn 24 timer og uka huser kun 7 dager, og sjøl om vi i 2016 kan innkassere en ekstra skuddårsdag, er jo dette likt for alle, så det nytter altså ikke å snike seg til noen ekstra bonustimer som hypotetisk sett kunne vært benyttet til fartstrening og slikt. Det handler om å tilpasse mosjonen sin til resten av livet, ikke motsatt! Nøkkelen til å bedrive trim og trening er for min del variasjon. Gleden over at hver årstid har sin aktivitet, skiftet mellom vinteraktiviteter og mer sommerlige sysler gjør at det aldri blir kjedelig. Tidsmål på distanser fungerer mest som et spark bak, i perioder der lysten til å lee på kroppen er fullstendig mer eller mindre fraværende, eller for å gledes over at man forhåpentligvis kan forsøke å oppnå en viss framgang.

Når så det er sagt, gjelder det å holde hjula igang, -ikke sant?
Om jeg i det hele tatt skal ha nubbetjanngs til å sette halvmaratonpers må jeg altså øke løpshastigheten min en del. Hvilket vil si at jeg må trene mer på fart, og her kommer mølleløpinga inn, -den er nemlig kjempefin når man vil teste eller styre farten sin! Dessuten er det en kjent sak at om man har en plan om å løpe på ei viss tid, må man øve på å løpe så mye som mulig i den farta som må til!
#fredagsjoggen done!
Løper du 10 km/t = 6-fart, løper du mila på timen! -og greier du å holde den farta hele veien, vil halvmaratontida bli som følger: 2.06:36

For å løpe inn akkurat under 2 timer, må der trenes på å holde følgende snittfart: 5.40 = (5 min. og 40 sek. pr. km -vi tar det inn med teskje her, -slik at det ikke skal finnes tvil!)  -hvilket vil si 10,6 km/t på mølla, -egentlig 10,59- men jeg runder av til det som er mest praktisk, dessuten er det alltid godt å ha noen sekunder å gå på;-)

Halvmaratontid under 1.55, hvilket vil si pers for meg betinger at jeg skal beherske å løpe hver eneste km på 5.27, helst raskere enn det og farta på mølla tilsvarer 11 km/t. Dette skal holde fryktelig hardt ettersom det fremdeles kjennes nesten uoverkommelig å løpe på langen i 10.

Greier jeg mot formodning å øke enda mer, eller for deg som er raskere enn meg gjelder følgende tall:

HM: 1.50:  5.13-fart - 11,5 km/t
HM: 1.45:  5-fart = 12 km/t
HM: 1.40:  4.44 = 12,7 km/t
HM: 1.35:  4.30 = 13,33 km/t
HM: 1.30:  4.16 = 14 km/t

-så veit vi det, -og har litt å jobbe med!
...fortsettelse følger...
#fredagsjoggen er kun til for å samle energi!

Enn så lenge psyker vi oss opp, for fredager løper vi #FREDAGSJOGGEN på instagram!
Kom igjen alle mann, -og kvinner og jenter og gutter og damer! Ta deg en kort eller lang jogge- eller løpetur, i deilig kosefart eller om du heller liker fort og hardt, -det er opp til deg, men del nå gjerne turen din med meg og alle andre som har hivd seg på fredagsjoggen dette år! Det er nemlig stor inspirasjon i slikt.

og:
-99 dager, -det er da enda lenge til det!

GOD HELG!

Kommentarer