Lading til Halvmaraton

Hvordan lade til Halvmaraton når man egentlig ikke orker eller vil noenting, og ethvert ekstra tilskudd av fornuftig næring kjennes som et grusomt tiltak å organsiere  for å få puttet inn i kroppen sin?

Frokost må Vi jo ha, det vet jo alle da, og et iherdig forsøk på å få en riktig god start på dagen sin er det selvfølgelig et skikkelig sikkerstikk å smashe inn en smoothie som er stinn, av vitaminer, mineraler og alskens viktige næringsstoffer som kroppen selvfølgelig higer etter!
Smoothiefrokost med rødbeter eple nøtter og frø
Karbolading er jo en kjent sak, som mange langdistanseutøvere satser på før lange krevende løp.
Når man karbolader fyller man opp kroppens glykogenlager og tanken er at disse skal gi så mye energi  i musklene at man blir i stand til å yte max, fra man står på start og at det forhåpenligvis holder hele veien inn, til mål, uten at vi går tom! Fylle opp tanken rett og slett før du skal på langtur, det er jo både logisk og greit. Spørsmålet er hvordan du og jeg skal få det til uten at det blir et slit.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg var mer bevisst på akkurat dette i forkant av mine første lange løp og skirenn. De siste par år har jeg slurvet endel, spesielt før skirenn. Det blir jo litt sånn, om man har satt seg et annet hovedmål som er lengre fram og anser det man skal i mest som trening. Da kjennes det strengt tatt ikke viktitg nok selv ikke om man kanskje risikerer å gå tom. Dumt og lite lurt fordi den hardteningen en konkurranse gir, tapper kroppen adskillig mer og jeg trenger lengre tid på å restituere seg enn om jeg hadde greid eller orket å passe på å lade nok og nesten enda viktigere fylle opp tanken- eller kroppen, raskt etterpå. 
typisk eksempel på Sukker og Fett så Spring du så Lett
Det beste er selvfølgelig om man har et godt og bra og variert kosthold til daglig. Har man det trengs det strengt tatt ikke så mye ekstra påfyll i forkant annet enn at man trapper ned treningen de siste par ukene før konkurransen. I så fall fylles kroppen opp helt av seg selv, ved så enkelt som at man faktisk forbruker mindre og samler krefter før start, noe som er veldig lurt og smart om man ønsker å prestere og få fram sitt aller beste, akkurat når det gjelder. Samle krefter er stikkordet jeg selv ikke er veldig god på. Jeg har likevel greid å ta meg ut ganske bra i de fleste konkurranser jeg har stilt opp i. 
Hver og en må finne sin vei, hva som fungerer for meg trenger ikke nødvendigvis fungere for deg.
Jeg vil likevel dele noe av egen erfaring, så får du ta med deg det du vil og ellers fins det utallige artikler og blogger om hvordan du kan eller bør karbolade før løp, her kan du kose deg med et par:


For oss matglade mosjonister er bare tanken på å karbolade befriende deilig, sjelden nyter jeg mine sjokolader og kaker med bedre samvittighet enn de siste par ukene før krevende løp. Jeg unner meg altså rett og slett litt mer av det jeg syns er godt under mottoet 


Fristesnæpp sendes rundt når man har gått i bakefella


Det gjelder inntil en viss grense så klart, for om dette kaloriinntak fører til for stor vektoppgang, vil jeg rett og slett si, at vinninga går opp i spinninga. Det gjelder derfor å holde seg i skinnet og for all del unngå fråtsing og overspising. Når det er sagt skal jeg innrømme at det av og til holder hardt, for tenker du på at samlet kaloriinntak bør ligge på omtrent det som er normalt, og at man reduserer mengden på treninga si er det vitterlig ikke mye som skal til, før man har karboladet mer enn nok. 
Det gjelder å trappe ned på mengde siste uka før man skal stå løpet ut
Siste 10-14 dagene funker det bra med: En snickers om dagen, det er nemlig ekstra godsak som gir iallfall meg, både glede og energi, i tillegg kan jeg finne på å putte inn litt ekstra vitaminer og mineraler og gjerne rødbeter som det vitterlig er forsket på at kan forbedre yteevnen. 

Rødbetejuice og Havregryn samt Snickers og litt Sportsdrikk dagen før, er min enkle oppskrift. Så forsøker vi å få hvilt nok, samtidig som beina skal holdes i gang, rolige korte eller et par småkjappe turer siste uka er gull verdt. Tenke på at man opprettholder samme antall turer som man er vant med men reduserer mengden til ca. det halve. Det har funka før, så da satser vi på at det gjelder også nå. 

På løpsdagen er det Havregrøt med Honning som gjelder og gjerne litt tørt brød med ei enkel osteskive rett før start. Normalt satser jeg på at jeg holder til mål, men er bevisst på å fylle på med litt næring i form av mer eller mindre små slurker sportsdrikk på alle drikkestasjoner, Man taper virkelig ingen verdens ting ved å ta seg tid til å stoppe opp litt for å ta til seg næring ved matstasjoner på halvmaraton. 

Trenger virkelig ikke gjøre det så vanskelig.

Ha ei god Helg:-)

Kommentarer