Løpstips og kanskje litt inspirasjon -lilalalalala...

Løpesesongen er i gang, for oss som bor i grissgrendt vinterland, er det fremdeles muligheter for ski og langrenn, men når Flyktningerennet er vel overstått og asfalten så smått begynner å bli bar, er det nok flere enn meg som kjenner lengselen etter å smette sine løpesko på og prioritere løping framfor vintersport. I fjor høst kom vi i gang med noe felles løpetrening på løpebana ved Liernehallen.

Det drøyer nok enda en stund før løpebana er bar, men ettersom jeg har fått flere meldinger fra folk som ønsker å være med, tenkte jeg det kunne være på sin plass å lufte noen tanker og planlegge litt.

LiLaLalala... er fortkortelsen på Lierne Lavterskel Langdistanse LauparLag, egen gruppe på Facebook, ganske uhøytidelig og høyt under taket, åpen for alle som ønsker å løpe med andre, hvor tanken har vært å sosialisere løping i Lierne for alle interesserte og gi et mildt push eller et litt kraftigere spark bak til de som ønsker å komme i gang med løping som mosjon.

Løping er i vinden som aldri før, og er en utmerket kilde til å komme i form på.
Løping gir glede og overskudd.
Løping er enkelt og ukomplisert.
Løping er effektivt, krever lite utstyr og er for alle.
Å knyte på seg et par løpesko og løfte og flytte en og en fot, framfor den andre i sin egen takt, sakte eller fort, langt eller kort, med eller uten musikk på øret, rolige skravleløpeturer med venner eller kjappe der pulsen blir presset til max, løpe på asfalt eller landevei, på sti eller i terreng, knekke harde moter, slippe seg løs i unnabakker, gå litt innimellom, kjenne at hjertet slår og endorfiner som løfter tungsinn opp på et lettere plan, noen turer kan man leve på lenge. Ofte er det en seier, bare å komme seg over dørstokken, en seier over sin egen motvilje og bedagelighet. Løping er herlig rett og slett, uansett hvilket nivå man formmessig befinner seg på, er det alltid håp for progresjon og framgang, med løpesko på, samt framgang når det gjelder psykisk og fysisk helse og velvære.

Min løpskjepphest går ut på å gjøre det enkelt for folk flest. Det kreves ikke mye utstyr for å løpe. Du trenger ikke svindyre klær eller kompliserte instrumenter. Det viktige er at du har lyst til å løpe, og da er det nok med et par sko. Når det gjelder løpesko er min erfaring at det ikke nødvendigvis er de dyreste som er de beste. Det kan nok være greit å prøve seg litt fram og kanskje få litt hjelp til å finne gode sko som passer din fot, hvis du er fersk som løper. Løper man mer enn et par-tre ganger i uka, kan det være greit å ha et par ekstra sko til å bytte med. Ellers handler vel vår skopark mest om forfengelighet. Da jeg begynte å løpe for noen år siden gikk jeg til anskaffelse av ett par, og de var de eneste løpeskoa jeg løp på i tre år, det fungerte helt fint. i dag er det nesten så jeg skjems over skoparken min, selv om jeg elsker hvert eneste par, mer eller mindre i perioder, kan man vel si.

Når det gjelder antrekk er det selvfølgelig deilig med lette fine løpeklær designet kun for løping, men det er slett ikke nødvendig for å komme i gang, finn fram noe du har og kom deg ut, så kan du unne deg lekre løpeantrekk etterhvert. Det fins utrolig mye å velge i, -heldigvis i alle prisklasser. Løpedillen trenger derfor ikke bli særlig kostbar, om man ikke vil.

Sosiale medier byr på inspirasjon, det er et verdensomspennende løpefelleskap der ute og muligheter for å bli kjent med flotte mennesker som deler samme interesse. Jeg har selv funnet  gode løpevenner via instagram. Stor stas når man treffer noen av dem i det virkelige liv, noe jeg også har gjort ved flere anledninger.

Der inspireres man og heier hverandre fram. Har man deltatt i et løp får man gjerne gratulasjoner eller trøst.Som en start kan jeg anbefale følgende hashtagger:

#MANDAGSMILA og #FREDAGSJOGGEN, logger du dem og tagger finner du andre som har gjort det samme, og etterhvert er det fort gjort at det blir en vane. Andre spreke forslag kan være: #KVERKSOFAGRISEN #KOMDEGUT og #LIVETERBESTUTE.

Mange, inklusive meg selv, vil gjerne ha noen konkrete mål å trene for. Jeg vil nå forsøke å foreslå noen løp, i nærmiljøet som jeg selv har løpt og som jeg gjerne anbefaler andre:

Namsosløpet: Folkemila er 8 km og normalt sesongstart for min del, her er det artig å se om man er i stand til å forbedre seg fra år til år, dessuten får man en pekepinn på, hvordan det står, med formen til! Namsosløpet er for alle, superløpere og mosjonister, barn, unge, godt voksne og gamle. Du kan velge om du vil løpe med eller uten tid. Namsosløpet 2016 arrangeres i år 21.mai. Min løpsrapport fra Namsosløpet i fjor kan du lese her.

Saldilten: 29.mai, de fleste løper "kortløypa" den er så vidt jeg minns ca.7 km, men du kan også velge distansen halvmaraton, -denne har jeg løpt et par ganger. Løypa regnes ikke som spesielt lettløpt, men er artig å løpe, i særdeles vakre omgivelser i Vemundvik. I fjor tok jeg årets første halvmaratonpers her. Løpsrapporten finner du her.

Portfjelløpet: -tøft og herlig terrrengløp som går fra Lindal i Sverige til Tunnsjø i Norge. Løypa er 16 lang og har både konkurranse og mosjonsklasse. Løpet tilbyr også ei 6 km lang trimløype; Setertrimmen. Portfjelløpet er ett av de artigste løpene jeg løper og var det aller første litt større løpemål for min del. Jeg har enda til gode å greie å løpe denne løypa under 2 timer. Portfjelløpet 2016 arrangeres 25.juni og knitting.no/EMS Design er en av sponsorene, ettersom dette løpet har en helt spesiell plass i mitt hjerte. Løpsrapport fra 2015 finner du her...

Jemtland på Fötter: Halvmaraton i Østersund, 23.juli. Løpet har også en 11 km og en 6 km, samt et barneløp kvelden før. Jemtland på Fötter arrangeres i forbindelse med åpningen av Storsjöyran og kan passe godt som sosial løpstur om flere vil reise i lag. Vi har løpt halvmaraton flere år og kommer gjerne igjen. Her løp jeg min raskeste halvmaraton i fjor.

Sørlimila: -som navnet sier er dette et 10 km langt løp i Sørli. Jeg har kun løpt Sørlimila en gang, og tok min eneste seier noensinne, kanskje ikke så rart ettersom jeg var eneste kvinne i klassen min, første året løpet ble arrangert. Jeg har ei høne å plukke med Sørlimila ettersom jeg ikke greide å løpe den under en time, men de siste årene har den kollidert med Ultravasan som har vært min prioritet.
Sørlimila arrangeres ca. 20. august. (helga etter skolestart, -med forbehold)

Trondheim Maraton: Norges eldste Maraton arrangeres i år den 3. september. Løpet foregår i Trondheim sentrum, med start og mål på torget. Du kan velge mellom 10 km, hel- eller halvmaraton samt barneløp for de yngste. Det er også mulig å melde på lag på helmaraton med 4 x 10+ km, så her er det muligheter for Lierne Lauparlag om vi vil være litt sosiale. Vi har løpt Trondheim halvmaraton flere ganger og kommer gjerne igjen. NM i hel og halvmaraton pleier å veksle mellom Oslo og Trondheim, i år har Trondheim fått NM i halv. Fjorårets løpsrapport kan leses her...

Ellers vil jeg nevne Steinfjellstafetten: 11-12.juni, -mer eller mindre uhøytidelig og sosialt løp med plass til både små og store. Noen etapper kan sykles , det er også mulig å dele opp etapper om man ønsker det.
Ellers er St.Olavsloppet regnet som den store happening for de fleste løpere i Namdalen og rundtomkring. Man løper stafettetapper mellom Trondheim og Østersund vekslesvis med start og mål i Norge og Sverige annethvert år. I år går starten i Østersund den 29.juni med målgang i Trondheim den 2.juli.

Det finnes selvfølgelig mange flere muligheter for løpsdeltagelse enn dette, de jeg har nevnt her er løp jeg selv har deltatt i og som jeg anser å være overkommelige løpsmål for mosjonister i Lierne og Namdalen. Det trenger nemlig ikke koste all verden av tid eller penger. Håper det kan være til litt inspirasjon, og kanskje sparka noen fler i gang til å hive seg rundt og bli med. Det er faktisk ganske artig, dessuten er det stor sjans` for at man kan komme til å treffe på skikkelig hyggelige mennesker.

GOD LØPSVÅR
med GODE LØPSMÅL ;-)






Kommentarer