Oppdatering på løpe-i-strekk-fronten, -med god hjelp fra det magiske kvarter!

Laksjøen Rundt er langtur på snaue 3 mil og medfølger obligatorisk fotostopp hos familien Troll.
Jeg har ikke brutt (st)rekken enda, jeg har løpt hver bidige dag, hele oktober og fram til i dag. Det går faktisk utrolig bra. Eller i alle fall ganske, -da! Innimellom har det holdt hardt, -det kan ikke stikkes under en stol, så kunsten i å holde streken hel har vært å tillate seg korte, rolige løpeturer når kroppen normalt sier i fra om at den vil ha, en løpefri dag eller tre eller rett og slett hoppe av.
Forsøker å få noen runder rundt løpebana, -kan kombineres med ungenes fotballtrening.


Som tidligere nevnt er jeg svært lydhør for kroppens signaler, ja sågar nesten på grensen til tafatt forsiktig, enkelte ganger -kanskje? ... Det er også en av grunnene til at jeg vil utfordre meg selv med denne oktoberløpestrek!
Refleksbuksa er funnet frem, det er jo tross alt oktober!

Ett kvarters lett jogg kan faktisk være mer enn nok, men gjør likevel ganske godt, innimellom de litt lengre turer. Jeg har nok "snikløpt" litt flere kilometer enn dem jeg logger på instagram; det kan for eksempel ha skjedd slik: jeg hadde ei morgenøkt og trodde at resten av dagen måtte benyttes til helt andre ting, men så dukka det plutselig opp en mulighet for å knyte på seg et par sko for eksempel i forbindelse med, at en av unga skulle no`-og da passa jeg kanskje på å løpe litt i stedet for å kjøre fram og tilbake og få absolutt ingenting gjort. Det er på denne måten jeg får samlet mine kilometre.

Det er nemlig ikke direkte enkelt å planlegge løpeøkter for det kommer ofte skjær i sjøen som jeg må bruke tid på å styre unna eller rundt.
Litt ekstra vomfyll får man tillate seg når det løpes "varje" dag:-)

Det handler derfor om å utnytte de muligheter man har, og gjøre det beste ut av den situasjon man til enhver tid befinner seg i. Man kommer faktisk utrolig langt om man benytter seg av det magiske kvarter! 

At et kvarter skal være nok, høres nesten for godt ut til å være sant, men ett daglig kvarter vil i løpet av ei uke faktisk gi: 1 time og 45 minutter og på ett år du får hele 3 døgn, 19 timer og ett kvarter i ren og skjær magisk ekstratid. Det er ikke verst, eller hva?

Tenker man da at dette daglige kvarteret er et minimum, har du plutselig fått en magisk mulighet til å oppnå noe du i utgangspunktet kanskje trodde var kul umulig å få til. Ett kvarter er foressten nok tid til å gjennomføre løpestrekens minimum av en "mile" (1600m).
Unektelig Vakkert Løpelandskap

Det magiske kvarter kan selvfølgelig benyttes til hva som helst, om man vil noe, som dagliglivet i utgangspunktet ikke har rom for. Man skal bare sørge for å ikke snike inn for mange magiske kvarter i løpet av en vanlig dag, livet skal jo leves på andre områder enn der man dyrker hobbyen sin.

Når det gjelder løpestreken min, er jeg likevel en smule i tvil, om den faktisk bringer flere kilometre inn, i kroppen min, enn normalt, ettersom hviledager som holdes ganske så hellig er helsebot for både kropp og sjel, samt resten av familien for den del. Tidligere, -eller altså når løpingen forgår omtrent som "normalt" har jeg løpt færre ukentlige økter men lengre distanse i gjennomsnitt. Når jeg nå skal løpe daglig blir øktene hyppigere og kortere, så sum summarum ser det per dags dato ut til at mengdebanken ikke fylles opp slik jeg egentlig vil.
Mølleoppdatering på Snap motiverer til fortsettelse når vilja har satt vrangsida fram.

Når det er sagt, er det jo alltid bra med variasjon og i forbindelse med trening til ultraløp, handler mye om å venne kroppen på å holde beina i gang, så derfor holder jeg fast på min plan og kommer til å gjøre det jeg kan for å fullføre #RUNSTREAKOCTOBER for så å trappe ned og samle overskudd før norges lengste julebord forhåpentligvis kan gjennomførees uten å sovne av, -denne gang!

GOD HELG!


Kommentarer