Scoby dooby Do!

Nysgjerrig som jeg er, må jeg bare prøve meg på
denne urgamle helsedrikk som visstnok hører inn
under kategorien trendy nå!

Hva er det, egentlig?
Hvordan smaker det?
Kan denne teen virke positivt inn på helse, kropp og sinn?
Jeg måtte jo lese meg opp litt så klart og konkluderer med at
man trenger en SCOBY for å komme i gang. En Scoby er en sopp
som også blir kalt KombuchiMamma. Den lever og ånder i en sats
av sukret grønn og/eller svart the evt. eddik. Ved gode vekstvilkår 
vil fru Kombuchi unnfange en Kombuchibaby, som igjen vil kunne
produsere nok et avkom, i en gjæringsprosess som vil gi oss en 
fantastisk helsedrikk. Alt vel så lenge det fungerer.

Jeg har skaffet meg en sopp, jeg fant ei høvelig glassmugge, 
og brygget en drøy liter med ca. 10 gram svart kinesisk-, pluss 
ei teskje Kushmi The med fruktsmak. Tilsatte ca. 60 gram sukker
og lot teen kjøle seg ned til romtemperatur. Tilsatte så ca. en dl av 
"satsen" som soppen lå i før scobyen ble sluppet oppi.

Nå står den der på kjøkkenbenken med et tynt og lufte klede over.
Så får vi se, hvordan den trives der, og om den er i stand til å gi
oss enn ny liten Scoby dooby Do-baby.


Her kan du lese mer om Kombuchi:


Kommentarer