Tjyvstart på løpssesongen med Wings for Life 2017 apprun


Forrige helg fant jeg helt plutselig aldeles impulsivt på at jeg ville presse meg litt, ved ganske spontant å melde meg på Wings for Life World Run 2017. Inspirert av løpende instavenner, var det bare å kjøre på som en del av Team Treatlars. Wings for Life arrangeres samtidig over hele verden, og er en non-profit organsisasjon med mål om å samle inn penger for forskning på ryggmargsskader.

"løp for den som ikke kan"

-ved å donere en slant om man ikke har anledning til å løpe ved de organisterte løpssteder. 

I Norge arrangeres løpet i Stavanger og alle får anledning til å løpe eller gå i 30 minutter før "CatcherCar" begynner å kjøre i 15 km/t, for deretter gradvis å øke farten for å ta igjen løpere.
 Når bilen passerer deg er du i mål, sistemann som blir tatt igjen, er vinneren av løpet.

Dette er et løp som passer løpere på alle nivå ettersom enhver får anledning til minimum å bevege seg i tretti minutter. Etter det gjelder det å løpe på, så godt det går, så lenge som mulig utifra sitt eget ståsted. Genialt opplegg når man dessuten får anledning til å delta ved å laste ned appen, uavhengig av hvor man velger å løpe. Etter å ha registrert meg og donert en slant, noe som var frivillig og ingen forutsetning for å delta, fikk jeg utdelt startnummer og ved å sjekke tidsberegningen kunne jeg anslå omtrent hvor lenge jeg kunne beregne å holde på, før mållinjebilen rakk å ta meg igjen.


Løper man 7-blank-fart vil man rekke 10 km eksakt og 70 minutters løping før man er i mål.

7.20 min/km holder til 9 km på 66 min.
6.30 min/km holder  12 km på 78 min.
6-blank-fart = 15 km på 90 min.
5.31 min/km = 19 km på 1 t og 45 min.
5.13 min/km = 23 km på 2 timer.
5-blank-fart = 27 km på 2 t og 15 min.
4.50 min/km = 31 km på 2 t og 30 min.
4.22 min/km = 48 km på 3 t og 30 min.
4.00 min/km = 65 km på 4 t og 21 min.
3.58 min/km = 68 km på 4 t og 30 min.
osv.

Uten å ha greid å opparbeide noe særlig fart i min halvgamle kjerringkropp, denne vår, tenkte jeg som så at greier jeg å, løpe ei mil, får jeg være både fornøyd og blid. Jeg tenkte uansett at jeg hadde bare godt av å presse meg litt. Planen var å løpe min gamle gode "halvmaratonrunde" ved å bruke 3-4 km som rolig oppvarming for deretter å forsøke å kjøre opp farta helt til jeg ble tatt igjen, og deretter bruke de resterende kilometere som nedjogging. Jeg var spent på hvordan appen ville fungere ettersom jeg aldri har gjort dette før, og selvfølgelig på hvordan kroppen vil respondere på ei slik økt.

Appen fungerte superbra. Den gav beskjed litt før start med nedtelling de siste sekunder før vi skulle kjøre i gang. Deretter fikk jeg melding jevnt og trutt om hvor langt jeg hadde løpt og hvor langt bak "fangebilen" var. 
Løypa mi går 50/50 på grus og asfalt og er forholdsvis kupert og ikke nødvendigvis ei "perseløype akkurat. Superbra treningstur og jeg er skikkelig fornøyd med økta og at jeg nærmest mot formodning faktisk var i stand til å løpe på 6-tallet! 

Herved erklæres løpssesongen 2017 for åpnet og det blir ytterst spennende 
å se hva den kommer til å bringe. 
Takk til Wings for Life og alle fantastiske inspirasjonskilder på min Instagram.

Neste år Løper fler og vi Løper Lenger og Mer!

Kommentarer

Karoline sa…
Heisann Edel,

Tusen takk for hyggelig innlegg om App Run - bra du likte det!

Håper vi ser deg til start neste år også :-)

Ha en super dag,

Hilsen Karoline - Wings for Life World Run
lirosa sa…
Tusen Takk, -stor sjanse for gjentakelse ja. Ha en fin dag du også:-)