Run With Love, -just another Ultraintervallutfordring....

Litt utenlandsk og internasjonalt, i overskrifta, får vi tåle, når denne lauparkjærringa for tredje gang hiver seg på Pace on Earth`s "en mil var tredje timme" -eller Ultraintervalchallenge, -som det heter nå.
Løpe og Gå på ski, med maken min, -han er min beste treningskompis.
Poenget er først og fremst å utfordre seg selv, ved å løpe ultraintervaller à ei mil hver tredje time i ett døgn, der man er. På den måten kan alle i hele verden delta i samme virtuelle løp på enkelt og rimelig vis. Denne måten å trene på skal visstnok være en mild form for ultratrening, ettersom man får mye mengdetrening med anledning til "god" hvile imellom intervallene. Samtidig som man peppes av hverandre i sosiale medier, og får anledning til å vinne ulike premier i forbindelse med de bilder eller videoer man legger ut av økta si.

Denne gang har utfordringen fått navnet: RUN WITH LOVE -noe som appelerer til de fleste av oss som liker å løpe langt. Uten denne kjærligheten eller lidenskapen for løping hadde vi nok ikke gitt oss i kast med disse avstandene, ei heller traktet etter stadig å løpe lenger og mer.
Ultraintervaller tilpasset et hektisk Famileliv

Begge de to tidligere gangene jeg har deltatt, har jeg måttet tilpasse opplegget slik at det passer inn i mitt liv. Offisielt går starten natt til lørdag kl. 00. så fortsetter man å løpe ei mil kl. 03, 06, 09, 12, 15, 18 og avslutter så kl. 21 lørdag kveld, i alt åtte intervaller à 10 km, eller 8 mil på ett døgn. Normale folk med normale jobber vil da ha mulighet for hvile søndag før de atter skal møte på jobb mandag morgen.

Første gang jeg var med, ble unger og gubbe sendt til fjells, og jeg starta opp med første intervallet lørdag kl. 15 rett etter jobb. Da var allerede de andre i gang med sitt femte intervall. Jeg hadde en fantastisk heiagjeng på instagram som bidro til å holde mine bein i gang. (blogginnlegget finner du her..)
Frisk Luft kombinert med Fysisk Aktivitet gir meg Energi til å holde ut Livet.


Andre gangs deltakelse, måtte jeg tilpasse slik at jeg fikk det til å gå i hop med jobbetid og andre ting, samtidig som jeg valgte å se det hele som oppkjøring til Bislett 48-timers. Jeg valgte rett og slett å tjuvstarte fredag kveld og kjørte doble økter, med lengre pauser, for å få det til å gå i hop, samtidig som målet var å holde det gående i to døgn. (her finner du løpsrapporten)

Når jeg nå har hivd meg på for tredje gang, er det egentlig ikke det grann fornuft som styrer meg. Kun lidenskap og lyst. I utgangspunktet kunne det knapt ha passet dårligere å løpe ultraintervaller i palmehelga. Med bursdagsbarn i huset og gjester som kommer innimellom arbeid så det monner.
I tillegg til at kroppen min såvidt akkurat er restituert etter den nevnte 48-timersen i november.
På toppen av det hele har løpelysten kombinert med praktisk gjøren og laden bidratt til at jeg knapt har fått gått på ski, slik jeg egentlig vil, og det er ille når man vet at det jo snart er  Flyktningerenn, må vite!
Fremdeles Vinter i Landet og mye lekkert å se, når man åpner øynene

Bedre trening da! -murrer det baki hodet.
Når man må legge kabal og puslespill og presse psyken sin, er det faktisk intet bedre, hva ultratrening angår. For jeg tar det altså ikke mer høytidelig, enn at jeg legger til rette for å kjøre på med ei mengdehelg, der jeg tillater meg å erstatte løpemil, med skimil, og stakkars gubben min som må dra meg gjennom skiløypa når kroppen er sliten og han må vente og vente, -og blir jeg i beita for kilometer så har jeg en gammel trimsykkel stående som godt kan få gjøre litt nytte for seg. Eller finner jeg det for godt å hoppe av, så gjør jeg det. Ikke noe problem; -gårè så gårè....

Slik tenkte jeg før jeg starta, og sånn her gikk det: (link bak hvert intervall til respektive innlegg på instagram)

Intervall 1: løp med et magisk mantra

Intervall 2: løp for en hensikt

Intervall 3: løp med smil

Intervall 4: løp med musikk

Intervall 5: løp med energi

Intervall 6: løp naturlig

Intervall 7: løp med selskap

Intervall 8: løp med kjærlighet -run with love
Strekke og Tøye litt imellom sine Ultraintervaller er Gull Verdt


I vårt hjem er det slik, at det sjelden nytter å planlegge ting, det skjer stadig uforutsatte saker som gjør at man rett som det er må snu og endre på planer, gjerne i siste sekund. Slik det f.eks. skjedde søndag morgen, da maken min ble utkalt på ettersøk av syk elg. Den planlagte langtur på ski, gikk derved rett i vasken. Flaks for meg at løpebeina hadde holdt seg overraskende myke og bra, så langt, dermed gikk det faktisk ganske greit å løpe litt mer enn jeg egentlig hadde tenkt.

Ettersom jeg valgte å bruke 48 timer på mine åtte ultraintervaller, tillot jeg meg naturlig nok litt slingringsmonn hva starttid angikk. Noe som fungerte ganske bra i vårt familiære puslespill.

Oppskrift på Heimlaga Energibarer finner du her...
Inntil maken kom heim fra sitt ettersøk, rundhjult av en syk elg. Skrekk og gru, det kunne virkelig endt skikkelig ille. Jeg er bare sjeleglad, han kom nogenlunde heil heim, -for å si det sånn. Jeg verken vil eller tør følge tankerekken videre. Vi fikk oss dermed en skitur, rolig for hans del, kun for at den mørbanka kroppen ikke skulle stivne. Likevel kan jeg si at han greide å pushe meg hardt nok, -for å si det sånn. Rolig for ham, er hardt for meg, -sånn er det med den saken.

Jeg er dog en smule forundret over at kroppen min har holdt seg såpass oppegående og sprek gjennom hele helga. Jeg er forbausende lite stiv, og har til tross for lite søvn, holdt det gående ganske greit og effektivt.

Godt å ha Mulighet for Mølleløping når man skal kjøre mye mengde på kort tid
Fredag ettermiddag og kveld fikk jeg kjørt gjennom to økter à 10 km på mølla.
Lørdag morgen ble det en 10 km ute på morgenen, ei møllemil på formiddagen og ei på kvelden.
Søndag løp jeg ute fra morgenen, skitur midt på dagen og avslutta med ei mil på mølla på ettermiddagen. Totalt fikk jeg altså samla meg 7 løpemil og 2 skimil i løpet av 48 timer, som alle vil vil være gode å ha med seg i ultraløpesekken.
1-2-3-4-5-6-7-8 telle skritt når det går trått er et av mine mantra

Kommentarer